yogyakarta-malang

overcast 29 °C

Een zeer lange rit van yogya naar malang.
onderweg een slang gezien in een of ander hutje waarvan de eigenaar dan 2000 rp vroeg.
de slang op zich was wel de grootste en dikste die we ooit gezien hebben, maar het was wel stom dat hij gevangen zat.
Net voor malang zijn we ook gestopt bij een waterval.
Dit waren zowat de hoogtepunten van deze rit die zo'n 11h heeft geduurd.

Posted by rowin 03:35 Archived in Indonesia Comments (0)

yogyakarta

rain 30 °C

We starten de dag met een bezoek aan het keraton in yogyakarta. Dit is het paleis van de sultan van
yogyakarta. Hij heeft geen politieke macht als sultan, maar door het feit dat ze hem gouverneur gemaakt hebben van yogyakarta heeft hij dit dus wel.
Wat we hier voornamelijk uit opgemaakt hebben is het feit dat deze sultans allemaal sloebers waren en er bestond ook een oppersloeber met maar liefst 30 vrouwen. Op de foto zag hij er dan ook heel moe uit :). De vorige sultans hadden dan ook super veel kinderen en dat kon dus oplopen tot 80! De eerste vrouw die een zoon kreeg werd dan ratu (koningin). De huidige sultan is een braveke, die heeft met 1 vrouw genoeg en hij heeft 5 dochters. Aangezien hij geen zoon heeft zal zijn broer sultan worden na zijn dood.

Hierna hebben we een bezoek gebracht aan een batik atelier. Het is echt bewonderingswaardig hoe deze mensen dit allemaal maken. Echt alles is met de hand en gebeurt ook zeer zorgvuldig. We hebben hier dan natuurlijk ook een souvenir meegenomen.
Nog meer en fijner werk konden we bewonderen in een zilveratelier. Echt geweldig wat die mensen kunnen. Ik zou er geen geduld voor hebben. Hier kon ik de oorbellen dan weer niet laten liggen :)

Na ons buikje gevuld te hebben met noedels en rijst gaan we door naar prambanan.
Prambanan is een prachtig hindoeistisch complex. Aangezien er 4 jaar geleden een aardbeving is geweest konden we spijtig genoeg de tempel van shiva (grootste tempel) niet binnen. De andere tempels konden we wel in wat we dan ook deden.
Volgens het hindoestisch geloof is de weg naar nirvana zeer moeilijk. Vandaar dat er ook een zeer stijle trap is naar de binnenkant van de tempel. Met deze hitte voel je dan ook zo het zweet van je aflopen als je naar boven klimt. Maar het was echt de moeite om de tempels allemaal te bekijken.

Het valt ons op dat de beelden en inkervingen beter bewaard zijn gebleven dan deze in borobudur. Er waren nog meer details te zien. Op zich is prambanan ook een mooier complex dan borobudur, maar beide zijn zeker de moeite.
Van ons sterrenleven hebben we niet veel gemerkt vandaag en dus moesten we gelukkig niet meer poseren voor de foto (enkel voor onze eigen camera). Ook de verkopers zijn minder hard selling zo kun je ook met volle teugen genieten!

Nu zijn we nog even aan het relaxen, spijtig genoeg is het weer aan het regenen. Maar langs de andere kant doet dit wel goed, want aan prambanan was de zon verschroeiend.

Morgen een tocht van 11h naar malang om zo verder te trekken naar bromo!

Vele groetjes,

Rowin en deborah

Posted by DDePauw 01:45 Archived in Indonesia Comments (1)

wonosobo - yogyakarta

Blij dat we wonosobo verlaten, want buiten dieng plateau valt hier eigenlijk niets te beleven.
Op naar yogyakarta!
Voor we naar de stad trekken stoppen we aan het grootste boeddhistische tempelcomplex ter wereld: borobudur. Als je er aankomt sta je toch even met je mond open te kijken. Het is echt een overweldigend complex.
Tot aan de top zijn het 150 treden. Ja met al die trappen hier voel ik me elke dag strakker worden :) . Verder bestaat het complex uit 10 verdiepen, hoe hoger je gaat, hoe dichter bij nirvana.
Als de boeddhisten hier komen om te bidden gaan ze elk verdiep minstens 3 keer rond. Ik moet zeggen, zij liever dan ik.

We waren redelijk vroeg aangekomen, maar toch was het al zeer druk op borobudur en zeker aan de top. Daar zaten enorm veel indonesische jongeren en jawel hoor, ook hier stelen we de show.
Maar vandaag was rowin toch iets geliefder, waarschijnlijk door zijn opeth t-shirt.
Zo hebben we dan weer een paar foto's van ons laten maken. We zouden hier nog geld voor kunnen vragen :)

Na borobudur zijn we verdergegaan naar yogyakarta waar we een zalige plons hebben gedaan in ons zwembad. Dit was lang geleden! En met dit laffe weer hier is dat zeker welkom.

's Avonds zijn we naar een super mooie voorstelling gaan zien dat het verhaal van rama en sinta weergeeft. Het is toch belangrijk dat je het verhaal eerst leest voor je naar de voorstelling gaat kijken. Zo kan je alles heel goed volgen. Echt super mooi om te zien.

Tot zover onze eerste dag yogyakarta.

Posted by DDePauw 01:20 Archived in Indonesia Comments (0)

Wonosobo

Dieng plateau

Gisteren enkel maar van Baturaden naar Wonosobo gereden om in ons hotel in te checken.
Vandaag stond er een bezoek aan het Dieng plateau op het programma.
Dieng is een plateau op een goeie 2000m hoogte in vulkanisch gebied.
Op het plateau konden we een 5-tal hindoe-tempels van de 8e eeuw gaan bekijken.
Daarnaast maakten we ook een wandeling naar de krater van de vulkaan (een grote plas kokend, stinkend water), vanwaar we een prachtig uitzicht hadden.

Het "oh kijk daar een westerling"-isme werd hier wel heel sterk, we werden dan ook verschillende keren aangesproken om met een hele groep op de foto te gaan staan.
Geen probleem natuurlijk, sterren als we zijn went dit wel snel. ;)

Na een vreemd ritueel waarbij we 3 keer rond een tempeltje moesten wandelen zodat onze wensen uitkwamen, reden we door naar het gekleurde meer.
Spijtig genoeg was het meer vandaag enkel blauw, met dank aan de wolken die plots kwamen opzetten.

Terug naar ons hotel voor de laatste nacht in Wonosobo, morgen naar Yogyakarta! (Maar eerst Borobudur)

Tot de volgende!

Posted by rowin 01:15 Archived in Indonesia Comments (1)

Baturaden

Normaal hadden we deze dag een wandeling in de jungle op het programma staan, maar door het regenweer kon dit niet doorgaan...
De paden zijn veel te glad, dus zou het veel te gevaarlijk worden.
's Morgens even naar een supermarkt in het niet toeristische nabijgelegen stadje inkopen gaan doen, waar we werden aangestaard alsof we van een andere planeet kwamen.
Vreemd bekeken worden is hier als westerling dagelijkse kost, maar dit ging toch wel best ver :)

In de namiddag hebben we met een boekje genoten van het prachtige uitzicht op ons balkon.

Eens even rust in het toch wel drukke Java was zeker een welkome afwisseling.

Posted by rowin 01:06 Archived in Indonesia Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 21) « Page 1 2 [3] 4 5 »